Onze kwaliteit van zorg
Wij werken aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg door informatie te verzamelen en te verbeteren als dat nodig is. We doen dit op verschillende manieren. Zo gaan we met elkaar in gesprek over wat goed gaat en wat beter kan. Ook toetsen we onszelf en laten we ons toetsen door externe auditoren. En meten we de ervaringen van cliënten en hun familie.
Zo verbeteren wij onze zorgkwaliteit
Verzamelen van informatie
Om te kunnen meten hoe o.a. de kwaliteit van ons zorgaanbod wordt ervaren, verzamelen wij verschillende gegevens. Onze aandacht richt zich op:
Rapporten en meldingen
-
Inspectierapporten IGJ
In 2019 zijn de locaties van Meriant niet bezocht door de Inspectie.
-
Meldingen IGJ
Meriant registreert incidenten om haar zorg te verbeteren. Als een incident ernstige gevolgen heeft voor een cliënt en vermoedelijk is veroorzaakt door een gebrek aan kwaliteit van zorg is er sprake van een calamiteit. Zorgorganisaties zijn verplicht calamiteiten te melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Bij een calamiteit wordt altijd een intern onderzoek uitgevoerd. Er wordt onderzocht wat er precies is gebeurd en hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden.
In 2019 hebben wij geen melding van calamiteiten gedaan bij de IGJ.