Meldingen incidenten medewerkers

Medewerkers kunnen gebeurtenissen melden die een bedreiging vormen voor de veiligheid, de gezondheid of het eigen welzijn. Ook kunnen medewerkers een gebeurtenis melden die heeft geleid of had kunnen leiden tot schadelijke gevolgen voor een medewerker. Zoals een ongeval, lichamelijke overbelasting of ongewenst gedrag zoals agressie of discriminatie.

Het melden van deze incidenten is een belangrijk hulpmiddel om de veiligheid, gezondheid en het welzijn van medewerkers te verbeteren. Incidenten worden in het werkoverleg besproken. Dit met als doel de werkomstandigheden samen met medewerkers te verbeteren. Daarnaast worden de meldingen op Meriantniveau elk kwartaal geanalyseerd. Als dit nodig is worden verbetermaatregelen ingezet.

Meldingen in 2019

In 2019 zijn er 161 meldingen ontvangen van medewerkers bij Meriant. Dit aantal ligt hoger dan het aantal meldingen in 2017 en 2018 (respectievelijk 114 en 115 meldingen). Fysieke agressie wordt net als eerdere jaren het meest gemeld met 130 meldingen. In 2018 betroffen dit nog 94 meldingen. Ook vanuit de meldingen incidenten cliënten zien we een toename van het aantal agressie-incidenten. Voor de Friese Staten geldt dat in 2019 is overgestapt naar een registratie in hetzelfde systeem als Meriant. Het aantal meldingen ligt bij de Friese Staten lager dan 20 meldingen. Dit zijn hoofdzakelijk meldingen op het gebied van agressie.

Om medewerkers beter toe te rusten wordt ingezet op weerbaarheidstraining of filmend leren. Elk team bepaalt wat nodig is. Het ene team volgt een weerbaarheidstraining, bij het andere team wordt filmend leren ingezet. Meriantbreed wordt bij cliënten met moeilijk verstaanbaar gedrag, zoals agressie, de methode Grip op Probleemgedrag gevolgd. Deze methode helpt medewerkers om te gaan met moeilijk verstaanbaar gedrag en het gebruik van rustgevende medicatie bij bijvoorbeeld agressief gedrag te verminderen.